کار و فناوری

تایباد
کار و فناوری
پیام های کوتاه
  • ۴ خرداد ۹۲ , ۱۳:۳۱
    salam
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
پیوندهای روزانه

۱۶ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

  در این پست تصاویر گل هایی که در واحد کشاورزی سال دوم آمده رو مشاهده می کنید.

 

                                                         ختمی

                                         

 

 

                                                  اطلسی

                    

 بقیه عکس ها در ادامه مطلب

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۹۲ ، ۱۵:۱۸
همانطور که استحضار دارید تغییر نظام آموزشی کشور و اجرایی شدن برنامه درسی ملی پس از تصویب در شورای عالی به طور همزمان درحال انجام است در خصوص حوزه کار وفناوری که شامل برنامه های تربیتی کار واشتغال – کارآفرینی-سنجش استعدادهای تحصیلی و....می باشد در بیانیه این حوزه در برنامه درسی ملی چنین آمده است:حوزه کار وفناوری شامل کسب مهارتهای عملی برای اداره امور زندگی ،کسب شایستگی های مرتبط با فناوری وعلوم وابسته ،جهت آمادگی ورود به حرفه وشغل در بخش های مختلف اقتصادی واجتماعی است.

ودر ضرورت وکارکرد این حوزه گفته شده است که با توجه به آموزه های اسلامی کار واشتغال،دارای ارزش تربیتی است وانسان از طریق کار واشتغال نفس سرکش را رام کرده وشخصیت وجودی خویش را صیقل داده وهویت خویش را تثبیت وزمینه ارتقای وجودی خویش را مهیا می نماید.ونیز با توجه به رشد سریع تغییرات فناوری ،اجتماعی،اقتصادی،پیچیدگی دنیای کار ووجود چالش ها ومفاهیمی از قبیل توسعه پایدار وهمه جانبه ،آموزش مادام العمر و..ضرورت دارد افراد کشور در هر بخش از زندگی اجتماعی وحرفه ای خود بطور مستمر دانش،مهارت ونگرش خود را بر اساس برنامه ای دقیق توسعه دهند.

با توجه به بیانیه فوق و سایر اسناد تحولی کشور ودرجهت تحقق اهداف تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی ایران ؛ برای تربیت نسلی کارآمد؛ تلاشگر؛ کار آفرین ومبتکر برنامه درسی کار وفناوری از پایه اول ابتدایی تا پنجم بصورت تلفیق در سایر دروس و از پایه ششم ابتدایی تا پایان دوره متوسطه بصورت مستقل گنجانده شده است

در دوره متوسطه اول درس حرفه وفن با همین عنوان( کار وفناوری) وبا محتوایی علمی، عملی وفنی در یک کتاب مستقل همراه با آموزش رایانه ارائه خواهد شد .

این درس علاوه بر نیاز به سخت افزارهایی مانند یک حداقلی از فضای کارگاهی،ابزار،سایت رایانه و معلمین مجرب وکارآزموده نیاز دارد که امیدواریم مدارس راهنمایی سراسر کشور و دبیران محترم حرفه وفن قبل از ورود به سال تحصیلی 92-93آمادگی کافی را برای اجرای هرچه بهتر این درس داشته باشند تا بتوانیم به یاری خداوند متعال در جهت رسیدن به اهداف اسناد تحولی گامهای موثر ومفیدی برداریم.

گروه برنامه ریزی درسی حرفه وفن
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۲ ، ۲۲:۵۵

مجموعه عکس های یک جاده خیلی هیجان انگیز معروف به جاده مرگ در قالب اسلاید. این جاده در آمریکای جنوبی شهر Blovia واقع است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۲ ، ۱۷:۲۱
برای ساخت این چراغ خواب قوطی وایتکس را برش می زنیم به طوری که  قسمت تنه قوطی روی سر قوطی قرار گیرد . برای حفظ تعادل این دو قسمت می توانیم بعد از گذراندن سیم برق ، پایه چراغ خواب  را از مخلوط گچ و آب پر کنیم . پس از خشک شدن چون پایه چراغ خواب سنگین شده و تعادل یافته به راحتی روی میز می ایستد.

در قسمت داخل چراغ خواب سرپیچ و لامپ مناسب را نصب میکنیم و ظاهر کار را می توانیم با نوار و پارچه و ... تزیین کنیم تا زیبایی بیشتری پیدا کند . 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۲ ، ۲۲:۱۶
حصبه‌ عبارت‌ است‌ از عفونت‌ باکتریایی‌ دستگاه‌ گوارش‌. می‌تواند تمامی‌ سنین‌ را مبتلا کند ولی‌ شیرخواران‌ و افراد بالای‌ 60 سال‌ معمولاً دچار موارد شدیدتری‌ می‌گردند

 

علایم‌ شایع‌

  • اسهال‌. در موارد خفیف‌ تنها ممکن‌ است‌ 3-2 بار اجابت‌ مزاج‌ شل‌ در روز وجود داشته‌ باشد. در موارد شدید ممکن‌ است‌ هر 15-10 دقیقه‌ اسهال‌ آبکی‌ رخ‌ دهد.
  • استفراغ
  • تب‌
  • سردرد
  • دردهای‌ عضلانی‌
  • بثور پوستی‌ قرمز رنگ‌ روی‌ شکم‌
  • کرامپ‌های‌ شکمی‌ (گاهی‌(
  • خون‌ در مدفوع‌ (گاهی‌) یک‌ حمله‌ نسبتاً خفیف‌ ممکن‌ است‌ با اسهال‌ استفراغ‌ ساده‌ اشتباه‌ شود.

علل

عفونت‌ با سالمونلاتیفیکه‌ یک‌ باکتری‌ است‌ که‌ در حیوانات‌ مبتلا به‌ عفونت‌ یافت‌ می‌شود و با گوشت‌ یا شیر آلوده‌ به‌ انسان‌ها منتقل‌ می‌گردد. پختن‌ کامل‌ میکروبها را می‌کشد. عفونت‌ می‌تواند به‌ وسیله‌ افراد بیمار یا حاملین‌ غیر بیماری‌ که‌ پس‌ از اجابت‌ مزاج‌ بدون‌ شستن‌ دقیق‌ دست‌ها به‌ غذا دست‌ می‌زنند، نیز منتقل‌ گردد.

عوامل‌ افزایش‌دهنده‌ خطر

  • بیماری‌ که‌ مقاومت‌ را کاهش‌ داده‌ باشد.
  • شرایط‌ سکونت‌ شلوغ‌ یا غیر بهداشتی‌
  • مسافرت‌ به‌ کشورهای‌ استوایی‌
  • برای‌ مسافرت‌ به‌ کشورهایی‌ که‌ حصبه‌ وجود دارد، واکسیناسیون‌ برای‌ تیفوئید (تزریقی‌ یا نوع‌ خوراکی‌) در در نظر بگیرید.
  • در طول‌ مسافرت‌ در مناطق‌ استوایی‌، از آب‌، شیر، سالاد و سبزیجات‌ خام‌، میوه‌های‌ پوست‌ نکنده‌ و محصولات‌ لبنی‌ پرهیز کنید.
  • از مرغ‌ و خروس‌ و محصولات‌ آنها که‌ به‌ مدت‌ طولانی‌ خارج‌ از یخچال‌ مانده‌ باشند، بپرهیزید.
  • بعد از اجابت‌ مزاج‌ و پیش‌ از دست‌ زدن‌ به‌ غذا دست‌های‌ خود را بشویید.

عواقب‌ مورد انتظار

با درمان‌ معمولاً ظرف‌ 3-2 هفته‌ قابل‌ علاج‌ است‌. بدون‌ درمان‌ می‌تواند کشنده‌ باشد.

عوارض‌ احتمالی‌

  • کم‌آبی‌ بدن‌
  • سوراخ‌ شدن‌ روده‌ها
  • خونریزی‌ یا آبسه‌ گوارشی‌
  • پنومونی‌
  • عفونت‌ استخوان‌
  • نارسایی‌ احتقانی‌ قلب‌
  • هپاتیت

درمان

اصول‌ کلی‌

  • تشخیص‌ با بررسی‌ آزمایشگاهی‌ خون‌ صورت‌ می‌گیرد.
  • ‌بستری در بیمارستان‌ برای‌ موارد شدید، سایرین‌ می‌توانند در منزل‌ معالجه‌ شوند.
  • افراد بیمار را جدا کنید و از آنها بخواهید از کمدهای‌ کنار تخت‌ یا حمام‌ استفاده‌ کنند.
  • از یک‌ پوشش‌ گرم‌کننده‌ یا بطری‌ آب‌گرم‌ برای‌ تسکین‌ کرامپ‌های‌ شکمی‌ استفاده‌ کنید.
  • دست‌ها را به‌ دقت‌ و بیشتر مواقع‌ بشویید.
  • بیماران‌ را مرتباً در بستر بچرخانید.
  • از پارچه‌های‌ ولرم‌ برای‌ کشاله‌ ران‌ و زیر بغل‌ برای‌ کاهش‌ تب‌ استفاده‌ کنید، آسپرینیا استامینوفننخورید؛ هر دوی‌ آنها لوله‌ گوارش‌ را تحریک‌ می‌کنند. از مسهلاستفاده‌ نکنید.

داروها

  • آنتی‌ بیوتیک‌ها تجویز خواهند شد.
  • برای‌ موارد شدید گلوکوکورتیکوییدها علاوه‌ بر آنتی‌بیوتیک‌ها تجویز خواهند شد.

فعالیت

حداقل‌ 3 روز پس‌ از محو علایم‌ استراحت‌ در بستر ضروری‌ است‌. برای‌ پیشگیری‌ از تشکیل‌ لخته‌های‌ خونی‌ ورید عمقی‌، پاها را باید غالباً در بستر خم‌ کرد.

رژیم‌ غذایی‌

در طول‌ مرحله‌ اسهال‌ یک‌ رژیم‌ غذایی‌ کاملاً مایع‌ لازم‌ است‌. سپس‌ یک‌ رژیم‌ غذایی‌ پرکالری‌ و کاملاً متعادل‌ لازم‌ است‌. مکمل‌های‌ ویتامینی‌ و معدنیممکن‌ است‌ کمک‌ کننده‌ باشند.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۲ ، ۱۸:۱۷

شما می توانید در هر واحد کتاب حرفه و فن با توجه به امکانات، یکی از سه موضوع زیر را انتخاب و تدریس واحد را شروع کنید.

1- بازدید یا گردش علمی(استفاده از روش های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس)

2- نمایش یک قطعه فیلم

3- دعوت از متخصصان(این متخصصان حتی می توانند از والدین فراگیران باشند)

مراحل یک بازدید یا گردش

مراحل یک بازدید یا گردش علمی(قبل، ضمن، بعد) آمادگی برای یک گردش علمی مانند آماده شدن برای بهره گیری از سایر رسانه های آموزشی است ولی چند مورد خاص وجود دارد که حتما باید به آنها دقت کرد:

قبل از بازدید: تعیین موضوع یا هدف بازدید،هماهنگی با اولیا، گرفتن مجوز، تدارکات و ...

ضمن بازدید:گروهبندی شاگردان، بیان انتظارات، رعایت نکات ایمنی، نظم و ...

بعد از بازدید: ارائه گزارش (شفاهی یا کتبی)، بحث در مورد گردش و ...

سخنی با مدرس

محدود شدن به کتاب خلاقیت را از شاگردان می گیرد.

توجه داشته باشید که کتاب هدف نیست بلکه وسیله ای است برای آموزش.

توجه داشته باشید که یک تصویر می تواند گویای ساعت ها صحبت کردن باشد بنابراین گاهی اوقات کل واحد در تصویر اول واحد خلاصه شده است.(مثل واحد فناوری و سیستم) شما می توانید در هرواحد درسی رشته ها دانشگاهی و گرایش های آن و همچنین به بازار کار آن رشته ها مختصر بپردازید. همچنین می توانید از روش های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس استفاده کنید.مثل «روش های نمایشی(expository)- تخیل هدایت شده(directed imagination)- گردش علمی- بارش مغزی یا طوفان فکری(brain storming) و ...» راهنمای عملی روش های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس/منوچهر فضلی خای

ابعاد یادگیری

«1- یاد گیری فرد گرایانه(individualistic learning) هریک ازذانش آموزان با بقیه تفاوت دارند و موفقیت و شکست آنها ارتباطی با دیگران ندارد. در نتیجه خود آنان مسئول یادگیری خویش اند و برای رسیدن به هدف های آموزشی و پرورشی، به دور از روش های تعاونی و مشارکتی، فعالیت می کنند. این گونه دانش آموزان مشکل ارتباط پیدا کرده، اغلب گوشه گیر و کم روهستند و گاه به افسردگی دچار می شوند.

2- یادگیزی رقابتی(competitive learning) در این نوع یاگیری دانش آموزان گمان می برندزمانی به اهداف خواهند رسید که هیچ یک از همکلاسان، به آن اهداف نرسند. در این حالت کلاس عرصه رقابتی است که درآن، پس از رسیدن چند تن به قله ی شناخت، دیگران تلاش نخواهند کرد.

3- یادگیری تعاونی(cooperative learning) در این نوع یادگیری دانش آموزا می پندارند که تنها زمانی به اهداف دست می یابند که دیگر دانش آموزان نیز بتوانند به این اهداف برسند. البته امکان دارد یادگیری تعاونی انگیزه وعلاقه به رقابت سالم را کاهش دهد؛ زیرا گاه منافع گروهی، شخص را از صحنه رقابت، که سر منشا ابداعات و پیشرفت هاست، خارج می کند. برای رفع این مشکل، توصیه می شود در ارزشیابی ها، قضاوت های فردی و گروهی مورد توجه قرار گیرد و علاوه بر تشویق فعالیت های گروهی، به افراد شاخص و ساعی نیز توجه شود.»راهنمای عملی روش های مشارکتی و فعال در فرایند تدریس/منوچهر فضلی خای

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ تیر ۹۲ ، ۱۷:۳۹
دانلود فیلم آموزش مدار کلید تبدیل سال سوم راهنمایی

دانش آموزان با دیدن این فیلم کاملا با نحوه ی سیم کشی کلید تبدیل آشنا شده و می توانند براحتی

مدار کلید تبدیل را ببندند.

قابل استفاده دانش آموزان ودبیران محترم حرفه وفن

حجم ۹ مگابایت

دانلود کنید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۲ ، ۰۷:۲۳

فیوز

فیوز

فیوز وسیله‌ای است که مدارهای الکتریکی را در برابر جریان غیر مجاز محافظت می‌کند. اگر جریانی بیش از جریان نامی از فیوز بگذرد فیوز می‌سوزد و بدین ترتیب جریان برق، قطع خواهد می‌شود. به عبارت ساده، فیوز یک وسیله حفاظتی است که در تجهیزات و مدارات الکتریکی به کار برده می‌شود تا در مواقعی که جریانی بیشتر از حد انتظار از وسیله عبور می‌کند، با سوختن فیوز مدار قطع شود تا تجهیزات دیگر آسیبی نبینند. این وسیله اولین بار توسط توماس ادیسون در سال 1890 میلادی ثبت اختراع شده‌است.

 

نحوه عملکرد

عنصر اصلی ساخت فیوز، یک نوار فلزی است که

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ تیر ۹۲ ، ۱۴:۳۳

منبت

هنر کنده کاری نقوش به روی چوب را منبت گویند. قابل توجه‌است که منبت می‌تواند به صورت یک تکه یا چند تکه انجام شود هرگاه منبت کاری بر روی چوب بزرگ یک تکه انجام شود، منبت یک تکه و هرگاه منبت کاری بر روی تکه‌های کوچکی انجام شود، منبت چند تکه خواهد بود. منبت بر حسب نوع برجستگی که در کار آن به وجود می‌آید به پنج دسته تقسیم می‌گردد: منبت کم بر جسته، منبت نیم برجسته، منبت تمام برجسته، پیکره، قلم زنی بر روی چوب

ابزار کار

مغار: وسیله‌ای است برای تراشیدن چوب که انواع آن در ذیل نام برده شده مغار کبریتی- مغار تخت یا صاف – مغار نیم باز – مغار [گلویی] – مغار شفره کلیه مغارهای نامبرده دارای ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ تیر ۹۲ ، ۰۸:۵۷

ساخت یک بلندگو در خانه کار دشواری نیست و جمع آوری وسایل مورد نیاز آن هزینه چندانی ندارد که این وسایل عبارتند از :

بلندگوی دست ساز

مقداری سیم و یک سیم لخت کن

بلندگوی دست ساز

 یک عدد لیوان کاغذی معمولی

بلندگوی دست ساز

 یک عدد لیوان کاغذی کوچک

بلندگوی دست ساز

بشقاب کاغذی

بلندگوی دست ساز

چسب حرارتی

بلندگوی دست ساز

سه عدد آهنربای نسبتا قوی

بلندگوی دست ساز

 یک عدد تخته سه لایه با ابعاد 1 در 1 متر

بلندگوی دست ساز

 شش عدد کش لاستیکی

بلندگوی دست ساز

یک عدد دستگاه ضبط صوت که دارای خروجی صدا برای بلندگو باشد..........

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۲ ، ۲۲:۲۰
این ادوات عبارتند از : اره بزرگ و کوچک – داسک – قیچی باغبانی – چاقوی پیوند زنی – داس مخصوص جهت تهیه پایه در پیوند اسکنه – ریسمان و چسب پیوند می باشد.

ریسمانی که در پیوند زدن به کار می رود باید دارای شرایط زیر باشد :

1- در مقابل آفتاب و رطوبت زود نپوسد.

2- ریسمان باید به اندازه کافی...

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۲ ، ۱۷:۴۴
فصل پیوند

بنابر آنچه بیان شد موقع پیوند زدن زمانی است که گیاه در دوره فعالیت یعنی شیره نباتی در جریان باشد.بنابراین از نظر علمی در هر موقع از ستال به استثنای موقعی که گیاه در دوره استراحت به سر می برد و شیره نباتی راکد گردیده می توان عمل پیوند را انجام داد.

این نظریه در عمل به اشکالاتی بر می خورد که عملا موقع پیوند زدن را محدود می کند.

1- مقدار زیاد شیره نباتی مانع ایجاد تماس بین پیوندک و پایه  در ناحیه  طبقه مولده  و جوش خوردن آنها با یکدیگر می شود و به اصطلاح باغبانان پیوندک در شیره نباتی مایع مانع ایجاد تماس بین پیوندک  و پایه در ناحیه طبقه مولده  و جوش خوردن  آنها با یکدیگر  می شود و به اصطلاح  باغبانان پیوندک در شیره نباتی  خفه می گردد.

2- حرارت زیاد باعث تبخیر فوق العاده پیوندک شده  و قبل از آنکه سلولهای طبقه مولده یکی شوند  و شیره نباتی کافی به پیوندک برسد، گرما پیوندک را خشک نموده از بین می برد.

3- سرمای زمستان و یخبندان  و بطور کلی حرارت کمتر از 10 درجه در هوای اطراف پیوندک نیز مانع فعالیت سلولهای نامبرده گردیده جوش خوردن پیوند را غیر ممکن می سازد.

بنابر آنچه گفته شد عملاً در دو فصل بطور حتم می توان گیاهان را پیوند کرد .یکی در فصل بهارپس از بیدار شدن پایه و قبل از انکه شدت جریان شیره نباتی زیاد شود و یا انکه سرمای اول بهار مانع فعالیت سلولهای قسمت هوایی گیاه گردد و دیگری در اواخر تابستان و یا ائایل پائیز (بنا بر نوع درخت ) که جریان شیره نباتی تا اندازه ای کند شده و سرمای زمستان هنوز فرا نرسیده است.بدیهی است که هر گاه ممکن شود با وسایل مناسبی از اثر سوء گرمای تابستان جلوگیری به عمل آید و یا آنکه گرمای هوای محل اجازه دهد  می توان درفصل نامبرده نیزعمل پیوند را انجام داد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۲ ، ۱۷:۴۰